Amsterdam University Press
—
2024
een nieuwsplatform om professionals binnen de filantropie te inspireren, informeren en verbinden
SERVICES
Brand Identity, website design, newsletter design
Agency
-
De filantropie is een belangrijke steunpilaar van de Nederlandse samenleving. Dit maatschappelijk middenveld verbindt mensen en draagt actief bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen die de overheid of markt (nog) niet genoeg aanpakken. Er is echter weinig berichtgeving over en voor de filantropie. Mensen die in deze sector werken moeten hun nieuws vaak uit verschillende bronnen bij elkaar verzamelen, waarbij dit nieuws vaak ook nog vanuit een bepaalde agenda is geschreven. Binnen de filantropische sector is behoefte aan een objectieve nieuwsbron die informatie en achtergrond biedt. De Dikke Blauwe was een van de weinige nieuwsplatformen die zich richt op filantropie, maar de website was verouderd, moeilijk te navigeren en sloot niet meer aan bij de ambities voor de toekomst. Het was tijd voor een nieuwe website en rebranding. Ik kreeg de opdracht om het nieuwe platform 'Wereld van Filantropie' te ontwerpen.
Serieus, met een knipoog
Eenvoud was een van de belangrijkste uitgangspunten voor de nieuwe website. Zowel in uitstraling als in content structuur. Daarom hebben we gekozen voor een klein kleurenpalet, één lettertype waarbij redelijk grote sprongen werden gemaakt in groottes.
Voor de basis van de nieuwe branding wilden we klassieke en moderne elementen met elkaar combineren tot een eigentijdse vertaalslag. De klassieke elementen zoals het lettertype Ivar Text en het logo vormen een referentie naar kranten en geven het zakelijk karakter. De meer moderne elementen zoals de monochrome achtergrond en het plaatsen van de kopteksten buiten het grid, geven het juist weer een moderner karakter.
Tijdens een van de intake gesprekken viel de opmerking dat ‘mensen in de filantropie zichzelf soms een beetje té serieus nemen’. Hoewel portretfotografie de belangrijkste beelddragers vormt op het platform, wilden we door gebruik van illustraties wat lucht geven aan zwaar beladen thema’s
Een template voor verschillende content
Op het platform worden artikelen geplaatst die zijn geschreven door een van de aangesloten experts, maar soms worden ook wetenschappelijke artikelen geplaatst of wordt nieuws uit andere bronnen herplaatst. Hierdoor kan de content en structuur van een artikel nogal verschillen.
Een van de belangrijkste onderdelen voor het nieuwe CMS was het ontwerpen van een artikel template dat uniform was in structuur, maar flexibel genoeg zodat het kon worden aangepast aan de verschillende soorten content.
Hiervoor hebben we de conventionele opmaak van wetenschappelijke artikelen als basis genomen – wat direct de meest uitgebreide vorm van een artikel is – en hebben gezorgd dat door het toevoegen of weghalen van componenten er genoeg mogelijkheden zijn om een grote verscheidenheid aan artikelen te plaatsen.
DDB100 - de 100 meest invloedrijke personen binnen de filantropie
Je zou het misschien niet meteen zeggen, maar binnen de filantropie spelen privé initiatieven een centrale rol. Het zijn vaak de acties die individuen of bedrijven ondernemen die maken dat grotere maatschappelijke acties of veranderingen kunnen worden gerealiseerd. Deze mensen en hun acties mogen worden gevierd.
De Dikke Blauwe doet dit al jaren door ieder jaar een top 100 te maken van de meest invloedrijke personen binnen de filantropie. Omdat dit een belangrijk onderdeel was van de oude website, krijgt de DDB100 ook een prominente plaats binnen Wereld van Filantropie.
Next project